Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
Série odborných seminářů Servis rodiny. Seminář II Rozvod a děti.
17 18
19 20 21 22
XXI. Právnický klub - Generace lidských práv
23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Drobečková navigace

Úvod > O nás > Aktuality > Vánoce, Titanik a prognostici. Žijeme ve fázi paradoxu

Vánoce, Titanik a prognostici. Žijeme ve fázi paradoxu



Vánoce jsou v sekulární euroatlantické společnosti a v podmínkách zdejších specifik z jistého hlediska testem ekonomické, logistické a organizační zralosti lidu. Je zapotřebí, aby v domácnostech přeplněné ledničky jely na plný výkon. Hromady vánočního cukroví jsou jeho tvůrci ukrývány před hladově čichajícími predátory (přes veškerou snahu o genderovou vyváženost nutí mne cosi poznamenat, že tvůrcem je typicky žena, matka, predátorem otec rodiny, často ve smečce s dospívajícími syny – ti všichni náhle objevují, že bez vanilkových rohlíčků se už ani minutu neobejdou; dcery se tohoto klání účastní méně často s ohledem na linii). Z rádií a počítačů zní hudba, kterou by si člověk jindy nepustil. Orientace pošťáků je snížena pod únosnou míru, neboť přes identifikační cedulky na dveřích visí uschlé topivo označované bůhvíproč jako adventní věnce. Hasiči mají žně. Kapsáři mají žně. Prodávající obchodníci mají žně. Jakmile na Štědrý den udeří večerní šestá, začínají žně lékařům na pohotovosti: covid ztratí kouzlo vládce všech zdravotních potíží, na řadu přijdou zaseklé kůstky, žlučníky, bolavá břicha. Vzápětí začnou žně v odděleních reklamací a výměn. Vrací se to, co se nakoupilo, mění se velikosti a barvy. Žně popelářů neberou konce. Aktivisté se odlepují od děl Rembrandtových a Dalího, aby se přilepili k obrazovkám ve víře, že Popelka letos už možná nesbalí prince, nýbrž nějakou dámu z fraucimoru. Podniky se předhánějí v uplácení zaměstnanců dárky, zaměstnanci na oplátku přeruší home office a stojí fronty na třinácté a čtrnácté platy. Dojatí jsou téměř všichni – dokonce i osoby tak otrlé, jako jsou prezidentští kandidáti. I na ně jaksi dopadá alespoň odlesk slávy Ježíškovy, Santa Clausovy, na některé i Dědomrázovy. To vše – a mnohé jiné – se děje ve stejné zemi, v níž ještě před pár dny byly hlavními tématy zdivočelá inflace, babišovsko-fialovská drahota, krize energetická, dluhová, migrační, válečná …

Vypadá to, že nás definitivně dostihla fáze paradoxu. Hospody příšerně zdražují, ale hostů je v nich plno. Ceny v obchodech šplhají do astronomických výšin, ale zároveň přibývá položek se zářivou visačkou: AKCE! Jízdenky na vlak jsou beznadějně vyprodány, divadelní sály praskají ve švech, na předvánočních turné kdekterá kapela trhá rekordy v tržbách. Lidé, kteří celé měsíce nepřelouskají nic jiného než jídelní lístky a horoskopy, v sobě náhle objevují čtenářskou vášeň a autorům těch nejpitomějších knižních rozhovorů s těmi nejnemožnějšími celebritami naskakují tantiémy, jen to sviští – tiskárny papír nemají, ale na tahle veledíla se najde vždycky.