Na 60 účastníků sympozia Stálé konference českého práva (SKČP) se 10. června 2022 sešlo ve Vlasteneckém sále Karolina k debatě o Hromadných žalobách. Zakladatel SKČP a moderátor sympozia JUDr. Karel Havlíček v úvodu uvedl: „Politická reprezentace se zatím na podobě zákona o hromadných žalobách neshodla.“ Hlavním řečníkem setkání byl advokát JUDr. Jaromír Císař. Ten se věnoval poměrně krátké historii hromadných žalob v ČR. Podobné žaloby mají v českém právním řádu charakter spíše živelných akcí. Záměr prosadit hromadné žaloby byl v ČR inspirován americkou právní zkušeností, kde bývá profesionální hromadný žalobce motivován vysokým podílem na výsledku sporu. Na legislativě hromadných žalob pracovala, jak dále uvedl Císař, už minulá vládní koalice, ale návrh u poslanců neuspěl a současná vláda ho v letošním roce stáhla z programu sněmovny: „Koalice zastává ideu minimalistické úpravy hromadných žalob.“ Podle Císaře by úprava zákona po vzoru USA nebyla dobrá: „Kdybychom to přijali, vypustili bychom Džina za lahve.“
Za ministerstvo spravedlnosti, které má přípravu zákona v gesci, vystoupil náměstek ministra spravedlnosti, Mgr. Michal Franěk. Ten v zákoně povařuje za kontroverzní „zpřístupnění důkazních prostředků“ podle evropské směrnice. Docent Právnické fakulty UK, Jan Tryzna se věnoval ústavním aspektům hromadných žalob: „Právní úprava musí dávat prostor spotřebitelům, aby se rozhodli o vstupu do hromadné žaloby.“ Místopředseda Krajského soudu v Praze, JUDr. Jiří Grygar přinesl pohled soudce: „Existuje vědomí jako by v české společnosti byly rozesety střípky nespravedlnosti a hromadný žalobce je magnetem, který je má spojit.“ Pohled z praxe přidal advokát Mgr. Miroslav Krutina, který upozornil na nutnost kvalifikovaného žalobce: „Může se stát, že nekvalitním přístupem žalobce, např. v podobě neziskové organizace, by celá skupina žalobců ztratila možnost domáhat se svých práv.“ Slovo dostal i zástupce spotřebitelů Mgr. Kryštof Kruliš, předseda Spotřebitelského fóra: „Hromadné žaloby je institut, který může být zneužit buď skupinovými nebo konkurenčními zájmy. My si myslíme, že spotřebitelské organizace mohou působit jako pojistka proti tomuto zneužití.“
Dana Jaklová, HBT